Articole 

Home » Informatii publice » ISO 9000 şi guru ai calităţii


ISO 9000 şi guru ai calităţii

Ce sau mai degrabă cine se ascunde în spatele lui ISO 9000? Cine sunt acei oameni care au stabilit principiile încorporate ale standardului ISO 9000? Vă prezentăm numele celor care au contribuit şi chiar înfinţat ceea ce astăzi se numeşte generic calitate: Walter Shewhart, Edwards Deming, Joseph Juran, Genichi Taguchi, Armand Feigenbaum, Kaoru Ishikawa, and Philip Crosby.

1. Walter A. Shewhart (1891 – 1967)

Născut în Illinois, USA, Shewhart a absolvit Universitatea din Illinois şi a obţinut doctoratul în fizică la Universitatea din California, în 1917. Lucrând ca inginer la Western Electric Company, şi-a adus o contribuţie importantă la o anumită problemă: fiabilitatea echipamentelor îngropate în pământ. Graficele de control create de acesta au fost folosite pentru a sesiza diferenţele dintre cauzele asignabile de variaţie şi cele aleatoare. În opinia sa, reducerea variabilităţii este echivalentă cu îmbunătăţirea. Mai târziu, Shewhart a lucrat la Bell Telephone Laboratories până la pensionarea din 1956. A scris câteva articole şi cărţi, cea mai reprezentativă fiind Controlul Economic al Calităţii la Realizarea Produselor în 1931, Metode Statistice din Punct de Vedere al Controlului Calităţii în 1939. Încă un lucru despre Shewhart: este considerat bunicul controlului calităţii.

2. W. Edwards Deming (1900 – 1993)

Cunoscut ca părintele calităţii, Deming a fost profesor de statistică la Universitatea din New York, în anii 40. A studiat câţiva ani cu Walter Shewhart; aceste studii reprezintă baza de pornire a contribuţiei sale la calitate. După cel de-al doilea război mondial, Deming s-a implicat în asistarea organizaţiilor japoneze pentru renaşterea lor din propria cenuşă. Contribuţia sa majoră vizează îmbunătăţirea calităţii, prin definirea a 14 principii care ar trebui să reprezinte fundaţia pentru atingerea calităţii. Organizaţiile japoneze au aplicat în mod extensiv aceste principii; astăzi, puterea Japoniei şi calitatea produselor sale are rădăcini adânci în contribuţia lui Deming. El a subliniat rolul jucat de managementul organizaţiei în obţinerea calităţii. A observat că 15% din noncalitate se datora muncitorilor, restul de 85% fiind datorat unui management slab, a unor sisteme şi procese inadecvate. În opinia sa, managerii ar trebui să-i implice pe subordonaţi în rezolvarea problemelor, nu doar să-i critice pentru calitatea scăzută. Cele 14 principii enunţate de Deming sunt:

* crearea constanţei obiectivelor (reacţiile pe termen scurt trebuie înlocuite cu planificări pe termen lung),
* adoptarea unei noi filozofii (managerii ar trebui să adopte filozofia, în loc să aştepte ca angajaţii să o facă),
* renunţarea la dependenţa de inspecţii (vizează variaţia - cu alte cuvinte, dacă nu există variaţie, nu sunt necesare inspecţii, produsele neavând defecte),
* îndreptarea către un singur furnizor pentru un anumit produs (lucrul cu mai mulţi furnizor implică automat variaţie în produsele aprovizionate),
* îmbunătăţirea constantă şi pentru totdeauna (se referă la descreşterea variaţiei, ca o cheie spre calitate),
* instituirea training-urilor la locul de muncă (o altă sursă de variaţie este dată de lipsa de instruire a muncitorilor; instruirea corespunzătoare a lor va determina reducerea variaţiei),
* instituirea leadershipului (diferenţa dintre leadership şi supervizare),
* teama trebuie eliminată (teama la nivelul muncitorilor trebuie eliminată, pentru a obţine suportul acestora pentru îmbunătăţire; teama este contraproductivă),
* dărâmarea barierelor dintre departamente (aici intervine conceptul de "client intern" care se regăseşte în Managementul Calităţii Totale; un departament este furnizor pentru următorul departament. Cel de-al doilea este clientului primului),
* eliminarea sloganurilor (de obicei, nu angajatul este cel care a greşit, ci sistemul este de vină pentru că a permis greşeala. Nu este necesară crearea de tensiuni la nivelul muncitorului, atâta timp cât sistemul nu este capabil să prevină problemele),
* eliminarea managementului prin obiective (atâta timp cât muncitorii trebuie să atingă un anumit nivel al producţiei, calitatea va trece pe planul secund),

3. Joseph M. Juran (născut în 1904):

Cartea Arhitect al Calităţii: Autobiografia lui Joseph M. Juran (McGraw-Hill, 2003)... "Juran, în vârstă de 99 de ani îşi începe povestea sa cu umilele origini de ţăran român ale lui şi ale familiei sale, nevoită să emigreze în Statele Unite. Îşi aminteşte cum a depăşit sărăcia, antisemitismul, amărăciunea şi disperarea... Aceasta este o poveste despre felul în care educaţia învinge ignoranţa, persistenţa triumfă în faţa comodităţii, iar mai mult şi mai mult, despre cum credinţa (în Dumnezeu, familie, umanitate şi visul american) este recompensată."

Şablonul de muncă grea a vieţii lui Juran şi devotamentul au fost cultivate de mic. "Am crescut fără teama orelor lungi de muncă grea" scria el. "Am acceptat responsabilitatea construirii propriei plase de siguranţă. Prin îndurarea căldurii furnalelor arzătoare, am câştigat o etică a muncii care ne-a servit tot restul vieţii".

Când era copil, Juran a îndurat pierderea mamei preaiubite, un tată indiferent, ierni amare şi teroarea antisemitismului. Mulţi locuitori ai satului său de origine din România au murit în lagărele de concentrare naziste sau striviţi de sărăcie. Ca rezultat, a intrat în lumea muncii amărât şi inadaptat social, găsind totuşi drumul spre succes.

Povestea vieţii lui Juran este similară multor altor evenimente ale secolului XX. Prima sa slujbă a fost la Western Electric, care era o companie în plină dezvoltare în anii 20. A supravieţuit Marelui Crah, a servit ţara adoptivă în cel de-al doilea război mondial, a ajutat reconstrucţia Japoniei şi a economiei sale devastate şi a arătat manufacturierilor americani cum să lupte cu succes pe pieţele lumii...

La fel de remarcabile sunt succesele rudelor sale. Şi acestea au depăşit originile sărace şi au trăit vieţi de succes. Spre exemplu, fratele său Rudy a devenit un bond trader de succes, celălat frate al său, Nat, a avut o carieră de succes la Hollywood, câştigând un Premiu al Academiei, iar sora sa Minerva a câştigat o diplomă de doctorat, devenind profesor de liceu (un pas mare pentru o femeie emigrantă din România)

4. Dr. Genichi Taguchi (născut în 1924):

Crescut în oraşul producător de textile Takamachi, Japonia, Taguchi a studiat ingineria textilă. Cel de-al doilea război mondial îl găseşte la Departamentul Astronomic al Institutului de Navigaţie. După câţiva ani în Ministerul Sănătăţii Publice şi Bunăstării, în care l-a întâlnit pe Matosaburo Masuyama, un statistician care l-a susţinut, a fost angajat la Laboratoarele de Comunicaţii, rivalul Laboratoarelor Bell (a se vedea povestea lui Deming). Aici, Taguchi a lucrat pentru a găsi căi de îmbunătăţire a calităţii şi fiabilităţii. Taguchi a colaborat cu Shewhart şi Fisher.

Contribuţia lui Taguchi la calitate este dată de Funcţia de Pierderi Taguchi, respectiv proiectarea experimentelor pentru proiectarea produselor. Estimarea sa este aceea că 80% din toate defectele produselor sunt datorate slabei proiectări. Pe această direcţie, a subliniat importanţa fazei de proiectare. Proiectarea experimentelor este o metodă inginerească care se bazează pe dezvoltarea de proiecte robuste; acestea sunt proiecte care rezultă în produse ce funcţionează bine într-o gamă largă de condiţii. Cu alte cuvinte, este mai uşoară proiectarea unui produs care să opereze într-o gamă largă de condiţii, decât să controlezi condiţiile respective, astfel încât produsul să funcţioneze corespunzător.


Mai multe răspunsuri plus detalii şi informaţii adiţionale le puteţi găsi în articolul de mai jos: ISO 9000 şi guru ai calităţii



   Formular de contact online
Persoana de contact *
Numar de telefon *
Email *
Mesaj *

  Informatii publice

  Stiri [19] View
» Standardul ISO te asigura că PIN-urile sunt sigure
» Noul manual si CD cu privire la ISO 14001 „fac viata mai usoara” IMM-urilor
» Noua ediţie a ISO / CEI 17021 îşi propune să ridice nivelul de certificare a sistemului de management
  Bine de stiut [14] View
» Eşti pregătit pentru certificarea ISO?
» Certificarea ISO: ştampila calităţii
» VIDEO:: ISO video for the general public
  Linkuri utile
» Forum de acreditare::IAF
» Organizatia Internationala de Standardizare
» BLOG
  Subscrie la newsletter-ul nostru



all rights reserved © INTERCONFORMITY
Despre noi | Servicii | Procesul de certificare | Legislatie | Standarde | Contact | Avantaje